Vrácení zboží a reklamace
1. Odstoupení od kupní smlouvy - vrácení zboží do 14 dnů
Výňatek textu je z článku 7. obchodních podmínek e-shopu www.podrukama.cz:
- K odstoupení od smlouvy, tedy k ukončení smluvního vztahu, může dojít z důvodů a způsoby uvedenými v tomto článku, případně v dalších ustanoveních Podmínek, ve kterých je možnost odstoupení výslovně uvedena.
- V případě, že je kupující spotřebitel, tedy osoba kupující zboží mimo rámec své podnikatelské činnosti, má v souladu s ustanovením §1829 občanského zákoníku právo odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve lhůtě 14 dnů ode dne uzavření smlouvy, resp. pokud se jedná o koupi zboží, pak do čtrnácti dnů od jeho převzetí. V případě, že jsme uzavřeli smlouvu, jejímž předmětem je několik kusů zboží nebo dodání několika částí zboží, začíná tato lhůta běžet až dnem dodání posledního kusu nebo části zboží, a v případě, že jsme uzavřeli smlouvu, na základě, které Vám bude zboží prodávající dodávat pravidelně a opakovaně, začíná běžet dnem dodání první dodávky.
- Od smlouvy může kupující odstoupit jakýmkoliv prokazatelným způsobem (zejména zasláním e-mailu nebo dopisu na adresu prodávajícího). Pro odstoupení může využít také vzorový formulář, který tvoří přílohu č. 2 Podmínek.
- Ani jako spotřebitel však nemůže kupující od smlouvy odstoupit v případech, kdy je předmětem smlouvy plnění uvedené v § 1837 občanského zákoníku.
- Lhůta k odstoupení dle čl. 7, bod 2 Podmínek se považuje za zachovanou, pokud prodávajícímu v jejím průběhu kupující odešle oznámení, že od smlouvy odstupuje.
- V případě odstoupení od smlouvy dle čl. 7, bod 2 Podmínek je kupující povinen prodávajícímu zboží zaslat do 14 dnů od odstoupení a nese náklady spojené s navrácením zboží k prodávajícímu. Kupující má naopak nárok na to, aby mu prodávající vrátil cenu za dopravu, avšak pouze ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží, který pro dodání zboží prodávající na e-shopu nabízí. V případě odstoupení z důvodu, že prodávající poruší uzavřenou smlouvu, hradí i náklady spojené s navrácením zboží zpět, ovšem opět pouze do výše ceny za dopravu ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží, který při dodání zboží nabízel.
- V případě odstoupení od smlouvy Vám bude cena vrácena do 14 dnů ode dne účinnosti odstoupení na účet, ze kterého byla připsána, případně na účet zvolený v odstoupení od smlouvy. Částka však nebude prodávajícím vrácena dříve, než zboží obdrží nazpět. Zboží musí být navráceno v původním obalu, čisté, nepoškozené.
- V případě odstoupení od smlouvy dle čl. 7 bod 2 Podmínek odpovídá kupující prodávajícímu za snížení hodnoty zboží, které vzniklo v důsledku nakládání s tímto zbožím jinak, než je nutné k tomu, aby se kupující seznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží, tj. způsobem, jakým by se se zbožím seznamoval v kamenné prodejně. V případě, že prodávající ještě nevrátil cenu, je oprávněn pohledávku z titulu těchto nákladů započíst na pohledávku vůči kupujícímu na vrácení ceny.
- Prodávající je oprávněn odstoupit od smlouvy kdykoliv před tím, než dodá zboží, pokud existují objektivní důvody, proč není možné zboží dodat (zejména důvody na straně třetích osob nebo důvody spočívající v povaze zboží), a to i před uplynutím doby uvedené v čl. 5 bod 9 Podmínek. Může také od smlouvy odstoupit, pokud je zjevné, že kupující uvedl v objednávce záměrně nesprávné informace. V případě, že nakupuje zboží v rámci své podnikatelské činnosti, tedy jako podnikatel, je oprávněn prodávající od smlouvy odstoupit kdykoli, i bez udání důvodu.
formular_odstoupeni_od_smlouvy_2024
2. Reklamační řád
Výňatek textu je z článku 6. obchodních podmínek e-shopu www.podrukama.cz:
1. Prodávající zaručuje, že v době přechodu nebezpečí škody na zboží podle čl. 5, bod 7 Podmínek je zboží bez vad, zejména pak, že zboží:
- odpovídá ujednanému popisu, druhu a množství, jakož i jakosti, funkčnosti, kompatibilitě, interoperabilitě a jiným ujednaným vlastnostem;
- je vhodné k účelu, pro který ho kupující požaduje a s nímž souhlasí;
- je dodáno s ujednaným příslušenstvím a pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci;
- je vhodné k účelu, k němuž se zboží tohoto druhu obvykle používá;
- množstvím, jakostí a dalšími vlastnostmi, včetně životnosti, funkčnosti, kompatibility a bezpečnosti, odpovídá obvyklým vlastnostem zboží téhož druhu, které můžete rozumně očekávat, i s ohledem na veřejná prohlášení učiněná námi nebo jinou osobou v témže smluvním řetězci, zejména reklamou nebo označením;
- je dodáno s příslušenstvím, včetně obalu, návodu k montáži a jiných pokynů k použití;
- odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které byly kupujícímu poskytnuty před uzavřením smlouvy.
- Práva a povinnosti ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy (zejména ustanoveními § 2099 až 2117 a § 2161 až 2174b Občanského zákoníku a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů).
- V případě, že bude mít Zboží vadu, tedy zejména pokud nebude splněna některá z podmínek dle čl.6, bod 1, může kupující prodávajícímu takovou vadu oznámit a uplatnit práva z vadného plnění (tedy zboží reklamovat) zasláním e-mailu info@podrukama.cz či na korespondenční adresu uvedenou prodávajícího, tj. Kpt. Jaroše 63, 742 45 Fulnek. Pro reklamaci je nutno využít vzorový formulář poskytovaný prodávajícím, který tvoří přílohu č. 1 Podmínek.
- U uplatnění práva z vadného plnění je třeba zvolit, jak chce kupující vadu vyřešit, přičemž tuto volbu nemůže následně bez souhlasu prodávajícího změnit. Reklamaci vyřídí prodávající v souladu s uplatněným právem z vadného plnění.
- Má-li zboží vadu, má kupující následující práva:
- na odstranění vady dodáním nového zboží bez vady, nebo dodáním chybějící části zboží;
- nebo na odstranění vady opravou zboží,
ledaže by byl zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým způsobem nepřiměřeně nákladný, což se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by zboží mělo bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro vás.
- Prodávající je oprávněn odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by zboží mělo bez vady.
- Dále má kupující právo na:
- přiměřenou slevu z ceny;
- nebo odstoupení od smlouvy,
jestliže:
- odmítne prodávající vadu odstranit nebo ji neodstraní v souladu s právními předpisy;
- se vada projeví opakovaně,
- je vada podstatným porušením smlouvy;
- nebo je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
- Právo na odstoupení od smlouvy nenáleží v případě, je-li vada zboží nevýznamná.
- V případě, že si kupující vadu na zboží způsobil sám, práva z vadného plnění mu nenáleží.
- Vadou zboží není opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním nebo u použitého zboží opotřebení odpovídající míře jeho předchozího používání.
- Při uplatnění reklamace vystaví prodávající písemné potvrzení, ve kterém bude uvedeno:
- datum uplatnění reklamace;
- co je obsahem reklamace;
- jaký způsob vyřízení reklamace kupující požaduje;
- kontaktní údaje kupujícího pro účely poskytnutí informace o vyřízení reklamace.
- Nedohodne-li se prodávajícího s kupujícím na delší lhůtě, do 30 dnů od obdržení reklamace odstraní prodávající vady a poskytne kupujícímu informaci o vyřízení reklamace na uvedené kontaktní údaje. Pokud tato lhůta marně uplyne, může kupující odstoupit od smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu.
- O vyřízení reklamace bude prodávající kupujícího informovat e-mailem a vydáme mu potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace. Pokud je reklamace oprávněná, náleží mu náhrada účelně vynaložených nákladů. Tyto náklady je povinen kupující prokázat, např. účtenkami či potvrzeními o ceně za dopravu. V případě, že došlo k odstranění vady dodáním nového zboží, je povinností kupujícího původní zboží vrátit prodávajícímu, náklady na toto vrácení hradí prodávající, pokud se nedohodnou jinak.
- V případě, že je kupující podnikatel, je jeho povinností oznámit a vytknout vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji zjistil, nejpozději však do tří dnů od převzetí zboží.
- V případě, že je kupující konečný spotřebitel, má právo uplatit práva z vadného plnění u vady, která se vyskytne u spotřebního zboží ve lhůtě 24 měsíců od převzetí zboží.
Tyto podmínky jsou účinné od 18. 1. 2024
Ludmila Drozdková